.tonálny kontrast.-.prvý pohľad na stôl.

.po 8 rokoch fotenia (ktoré nebolo extrémne intenzívne) som sa začal točiť okolo jednej vyhraničenej oblasti. Čiernobiela fotka, denné svetlo a dlhé expozície. A áno, práca s lokálnym tonálnym kontrastom.

.fascinujú ma práce, aké sa dajú nájsť tu alebo tu alebo na mnohých ďalších stránkach.

.skúsil som si to a k mojej prvotnej fascinácii pribudla ďalšia slasť – práca so svetlom v postprocese, primaľovať si svetlo podľa vlastného uváženia. Je to krásna, vzrušujúca a silne meditatívna práca. Navyše výsledný obraz budí dojem akoby “bol trošku z iného sveta” a pohyblivé elementy scény mu dodávajú pri dlhej expozícii veľmi dynamický ráz.

.čo k tomu (si myslím, že) potrebujem.

.samozrejme foťák s objektívom a statívom ani nebudem spomínať (keď som to už spomenul 🙂 Keďže ide o denné svetlo, potrebné sú ND filtre (ich množstvo a sila je na individuálnom uvážení a potrebách scény). Pri dlhších expozíciách sa hodí diaľková spúšť.

.dôležité je vybavenie na postproces. Tu som sa zatiaľ nezorientoval na ustálený set nástrojov. Ako začiatočníkovi v oblasti sa mi veľmi hodili pluginy (v prvom rade Silver Efex) od Nik software – Nik Collection. Kúpil ich Google, nechával ich ležať bez ďalšieho vývoja, až ich odkúpili francúzski DXO a prišli už aj s vlastnou verziou. Pluginy sú primárne určené pre Adobe Photoshop, ale komfortne fungujú aj Affinity Photo od Serifu, ktorý uprednostňujem ja. Pluginy sú postavené na princípe práce s kontrolnými bodmi, ktoré vymedzujú rádius úprav v obraze a u Silver Efex-u sa v rámci nastaveného kruhu dá ovládať jas, kontrast a textúra.

.DXO implementoval U-technológiu do svojho skvelého editora DxO PhotoLab (nepoznám lepší RAW konvertor) a prácu s kontrolnými bodmi urobil ešte komfortnejšou. Takže pre mňa jasná voľba – Nik Collection (konkrétne Silver Efex plugin), DxO PhotoLab a Affinity Photo.

.čo som doteraz pri práci s lokálnym tonálnym kontrastom pochopil.

  1. jednoznačne do obrazu nasať čo najviac svetla. Ubrať svetlo sa vždy dá, no pridať ho tam, kde chýba, je takmer nemožné (resp.je to viditeľné násilie)
  2. vyčistiť obraz od najrôznejších distrakcií (ale to platí pre všetky fotožánre)
  3. pojať do obrazu zložky s približne rovnakým jasom a svetlosťou, príliš kontrastné a jasovo odlišné elementy sa pri postoprocese vypomstia
  4. objať celú scénu, mať jasnú vizualizáciu výsledku
  5. dôležitá je obloha – plávajúce mraky pri dlhej expozícii bývajú tou najdynamickejšou zložkou
  6. tečúca voda pridáva pokoj, tvorí hodvábnu podušku

.s týmito dojmami a prvotnými informáciami, či pozorovania vstupujem do rozprávkovej krajiny dlhých expozícií.

Váš komentár

Reagujte

Vaša mailová adresa nebude zverejnená.


*


Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.