.slnečná šestnástka.

.nastavenie expozície bez elektronickej nápovedy? Alebo sa mi zrazu v rukách ocitol foťák z roku Pána bez expozimetra? Čo s tým, keď je oko príliš závislé na pomoci elektroniky? Mnohí možno zabudli, ale na pomoc pribehne „slnečná šetnástka“.

.svojho času, keď ešte boli oči fotografov svojprávne a nerozmaznané rozličnými pomôckami, bola „slnečná šestnástka“ základným kameňom (správnej) expozície. O tom, že aj v súčasnosti sa elektronické expozimetre môžu mýliť, tu reč nebude.

.základný princíp tohto pravidla je v pevnej citlivosti ISO, danej použitým filmom. Za jasného slnečného dňa sa pri stanovenom ISO správna expozícia nastaví clonou f/16 a čas uzávierky prevrátenou hodnotou ISO, t.j. pri filme s ISO 200 je expozícia f/16 a 1/200s. Pokiaľ nastavenie fotoaparátu nedovoľuje nastaviť práve prevrátenú hodnotu ISO, spoľahneme sa na najbližšiu nastaviteľnú. A obrázok je správne exponovaný. Samozrejme s expozíciou sa môžeme ďalej hrať, do plusov, aj do mínusov, podľa tabuľky nižšie (pre film s ISO 200). Ak meníme clonu spolu s časom podľa tabuľkových hodnôt, môžme uvažovať aj s využitím malej hĺbky ostrosti. Ak meníme len jeden parameter, pridávame alebo uberáme EV.

.zmena clony..zmena EV..zmena času..zmena EV.
f/1601/200s0
f/11+11/400s-1
f/8+21/800s-2
f/5.6+31/1600s-3
f/4+41/3200s-4
f/2.8+51/6400s-5

.čo v prípade, že nemáme práve jasný a slnečný deň? ISO filmu môže byť aj tu pomôckou a podľa kvality svetla sa môžeme pohrať s expozíciou ako uvádzam v ďalšej tabuľke. Expozičný čas je stále prevrátenou hodnotou ISO.

.typ počasia / svetla..kresba v tieňoch..nastavenie clony.
sneh/piesoktmavá s jasnými obrysmif/22
jasno, slnečnozreteľnáf/16
mierne zamračenémäkké obrysyf/11
zamračenémálo zreteľnáf/8
hustá oblačnosťbez kresbyf/5.6
súmrakbez kresbyf/4

.“slnečná šestnástka“ je aj skvelou pomôckou ako otestovať správnosť expozimetra vo vašom fotoaparáte. Jej princíp je založený na priamom svetle, expozimetre fungujú na princípe odrazeného svetla. Priame svetlo nemôže byť nijako ovplyvnené tmavým povrchom objektov.

.variácií expozície môže byť mnoho, záleží len od toho, čo od výsledného obrazu očakávame. Film nám dovolí o poznanie viac (aj viac chýb prepáči), než elektronický snímač. Podstatné je, aby sme výsledný obraz mali pred vnútorným zrakom skôr ako stlačíme spúšť.

Váš komentár

Reagujte

Vaša mailová adresa nebude zverejnená.


*


Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.