.psychológia fotografie v skratke. (.john kosmopoulos.)

.grécky fotograf John Kosmopoulos predstavil jeden z ďalších konceptov definície rozdielu medzi remeselnou a umeleckou fotografiou. I keď podobných podobných pokusov sme už videli a čítali mnoho, Kosmopoulov prístup je v mnohom odlišný. Žiadne objemné texty, či kol-do-kola opisy rovnakej nedostatočnej skladačky myšlienok. Jeho definícia je jednoduchá, jasná a trefná.

.v rámci definície umenia fotografie Kosmopoulos zavádza nový pojem tzv. oramagrafie. Oramagrafia v sebe pojíma celý proces vývoja kreatívnych výrazových schopností. Odpovede na otázky „Čo fotiť?“ a „Ako fotiť?“ sú obvykle predmetom remeselnej fotografie. No otázka „Prečo fotiť práve týmto jediným spôsobom?“ si žiada odpoveď zo sféry oramagrafie, čím môžeme oramagrafiu považovať za maľovanie víziou (porovnaj: maľovanie svetlom = fotografia).

.je veľa maliarov-natieračov, ale asi žiaden z nich nikdy nenamaľoval obraz. Miliardy ľudí denne používajú perá, ale len pár z nich už niekedy napísalo román. Rovnako fotoaparát je len nástrojom v rukách človeka a je len na ňom, či ho použije pre remeslo alebo na vyjadrenie svojich vnútorných súvislostí pre umenie. Ak by sme mali rozvinúť umelecké použitie fotoaparátu ako nástroja, je nutné ho vnímať ako spojnicu interakcie fyzického zraku a psychologickej vízie. Na druhej strane remeselná fotografia sa zväčša odvíja len od fyzického zrakového vnemu. Umelecké vnímanie je možné ilustrovať výrokom H. D. Thoreau-a: „Nie je dôležité, na čo sa dívaš, ale to, čo vidíš.“

.kosmopoulos predstavil nový hexagonálny model, ktorého vrcholy zodpovedajú šiestim esenciálnym princípom popisujúcim vzťah medzi psychológiou a fotografiou. Žiaden z nich nie je nadradený, či podradený, sú si vzájomne rovnocenné a späté, žiaden z nich nemôže byť vynechaný. Pokúsim sa ich ilustrovať v rámci prístupu k jednej zo svojich posledných fotografií.

Rámec vízie (Previzualizácia):

.počas prechádzky lesom som sa dostal ku malému vodopádu. Ako som ho zbadal, z podvedomia sa mi vynoril úryvok zo známej básne P. B. Shelleyho Škovránok:

„Dívame sa pred aj za, túžime márnom,

Najrýdzejšia radosť kalená je strachom,

A najsladšia naša pieseň je tá

S najsmutnejším duchom.“ (voľný preklad)

.všimol som si zvláštnu disharmóniu svetiel a tieňov a línie, ktoré ťahali vodné prúdy. Uvedomil som si, že výsledný obraz bude trošku temnejší, pútajúci svojimi líniami a takmer ukrytými štruktúrami okolia a určite bude čiernobiely. Keďže sa zo scény svetlo pomaly vytrácalo, dlhší expozičný čas pomohol len zvýrazniť línie padajúcej vody.

Rámec zmeny (Paradox)

kombinuje dve kontra-tendencie. Dlhý expozičný čas spôsobí hodvábny efekt prúdu vody ako hlavného subjektu a v následnom post-procese sa voda položí do kontrastu so zvyškom scény lokálnym potlačením svetiel pozadia, no bez straty kresby.

Rámec vzťahov (Paralely)

majú harmonizovať obraz. Napriek tomu, že jednotlivé oblasti obrazu boli svetelne pomerne variabilné, sústredenie sa na tmavé tóny pri editácii ich položilo do vzájomnej súhry a logického pokračovania zvýraznením dvoch vonkajších liniek vody a potlačením nekončiacich prúdov, ktoré sa spoločne strácajú uprostred obrazu.

Rámec odkazov (Vnímanie)

odráža spôsob, ktorým sa dívame a vidíme krásu. Posúva do pozornosti hlavné subjekty, definuje, čo orezať a ako transformovať našu subjektívnu skúsenosť. Na scéne boli viaceré prúdy a väčšia časť lesa, ale tieto línie sa mi spojili v okamihu, keď som si spomenul na Shelleyho.

Rámec mysle (Osobnosť)

znamená sondu do jedinečnosti životného príbehu fotografa. Všeobecný náhľad na precízne odfotený a editovaný obraz by mal poskytnúť referenciu k osobnosti fotografa prostredníctvom jeho inšpirácie a skúsenosti. Spôsob, akým vnímame krásu je základným princípom transformácie našej vízie do fotografie.

Rámec času (Postupnosť)

znamená prax. Znamená nasledovať ďalšie výzvy a posúvať svoje technické zručnosti a schopnosť vnímania vyššie. Díval som sa už na mnoho low-key fotografií zobrazujúcich vodné prúdy a toto bola moja prvá príležitosť si to vyskúšať. Hodvábny efekt a monochromatický priestor zanechal na mojom vnútornom zraku veľký dojem a  zadefinoval úplne novú výzvu.

Váš komentár

Reagujte

Vaša mailová adresa nebude zverejnená.


*


Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.