.napíšem si bio.! (2. časť)

.v predošlom článku sme v krátkosti prešli tromi najčastejšími sebaprezentačnými profesnými textami – resumé, CV a bio. Vzhľadom na ich zameranie a určenie najvhodnejším útvarom pre prezentáciu portfólia umelca je určite bio (jazykozákonníci by určite protestovali, že by sa malo napísať “životopis”, ale “BIO” má jasnejší a presnejší “říz” 🙂

.takže ako na BIO.?

.žijeme dobou, v ktorej sa komunikácia redukuje na 140-znakové odkazy, s emotikonmi a hlasovými poznámkami. Jednoducho napísané – “krátko, jasne a presne”. BIO umelca je často prvá informácia, ktorou autor osloví čitateľa alebo zberateľa. Je priestorom, ktorý funguje ako základná skica zaoberania a čitateľovi musí dať dôvod chcieť sa dozvedieť viac. Dobré BIO umelca by malo stáť na troch pilieroch:

  1. zhrnie umelcovu činnosť, vrátane média, tém, techník a vplyvov
  2. svojim prvým riadkom musí jasne dať najavo, čo je na umelcovi a jeho práci najdôležitejšie
  3. BIO má ideálne 80 – 140 slov – krátkosť, presnosť, výstižnosť

.výskumy (www.artsy.net) ukázali, že čitatelia strácajú záujem o informácie dlhšie ako 150 slov, aj o samotný predmet informácie. BIO o 120 slovách má čitateľa navnadiť, aby sa chcel dozvedieť viac. Z prvotnej informácie si bežný čitateľ vezme maximálne jednu alebo dve kľúčové informácie. Ak chcete písať viac, založte si blog alebo vydajte tlačovú správu. 🙂

.čo zvážiť, keď píšete o svojej (umelcovej) praxi.?

.fyzické hľadisko.

  • aké médium/médiá používate?
  • aký je váš štýl?
  • ktorými prácami by ste doložili vyššie uvedené?

.tematické zameranie.

  • ktoré sú vaše charakteristické témy / motívy?
  • na aké predmety záujmu sa zameriavate pri spracovaní vašich tém?

.kontext.

  • v akom politickom, ekonomickom a technologickom kontexte tvoríte?

.populárna kultúra.

  • s ktorou ďalšou oblasťou umenia alebo populárnej kultúry je vaše dielo kombinovateľné? Aké sú vaše presahy do iných oblastí?

.čo vynechať alebo s čím nepreháňať v BIO.?

.prílišná chvála – pracujete, tvoríte, zdokonaľujete sa. Máte cestu pred sebou. Nehovorte o sebe akoby ste boli už na konci tej cesty.

.siahodlhé zoznamy úspechov – tie sa majú ocitnúť vo vašom CV. Pre vášho diváka / čitateľa je výsledkom vašej práce dielo samotné, ocenenia sú podružné, druhoradé.

.preumelkovaný / presofistikovaný jazyk – prezentujete sa pred širokou verejnosťou, nie pred komorou expertov, držte svoje vyjadrovanie pri zemi.

.pravopis – áno, síce pri zemi, ale váš text musí technicky správny. V opačnom prípade bude pôsobiť ako dva týždne neumyté zuby a čitateľ pristúpi k ďalším vašim prácam s dešpektom.

.osobné údaje – načo? Zatiaľ si vás nikto nenajíma. Keď si vás bude chcieť niekto najať, pošlete mu CV.

.toľko myšlienok a tak malý priestor. Ale dobré BIO sa vypláca. Skúste to. Napíšte a uvidíte ako sa zmení vnímanie vášho publika.

Váš komentár

Reagujte

Vaša mailová adresa nebude zverejnená.


*


Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.