.čo tomu chýba.?

.mám plné harddisky fotiek. Zo všade sa na mňa valí obraz, sme presýtení vizuálom. Keď si zalistujem vo svojich starších fotkách, nájdem tie, ktorým som sa venoval s náležitou pozornosťou, dívam sa na ne a…uvažujem, prečo sa mi vtedy tak páčili. Zrazu mi chýba tá iskra, ktorú som vtedy tak jasne cítil. Zavriem svoje fotky, prebehnem sa po nete. Tisíce nádherných krajiniek, úžasné makrá, milióny portrétov a..zase žiadna iskra. Čo tomu chýba? Prečo sa mi fotka stala vecnou štatistikou?

.vrátil som sa ku svojim fotkám. Miloval som (a stále milujem) fotiť vodopády.

.pohyblivá voda okamžite zvádza k experimentu s časom a svetlom. Hľadáčik sa sústredí na vodu a vyťahuje ju s pozadia. Mnohokrát nie je príliš náročné z takejto scény vyťažiť pekný záber. Vytiahnem vodu, potlačím prostredie, vidím pred sebou konečný obraz, páči sa mi. Keď sa k nemu po čase vrátim, ten estetický rozmer tam stále je. Ale vydržím pri ňom pár sekúnd. Tak ako keď nájdem peknú krajinku alebo makro, či portrét. Neudržia si moju pozornosť, ani pozornosť väčšiny divákov, lebo…nemajú kontext…nemajú príbeh…chýbajú im súvislosti.

.väčšina fotiek v rôznych kútoch internetu sú obrazy esteticky napĺňajúce, krásne a…je ich veľa. Ak si za jeden deň človek prezrie dvadsať-tridsať krajiniek, koľko z nich mu zostane v pamäti? Fotografia je remeslo, fotografia je umenie, má byť médiom, ktoré ľuďom niečo sprostredkuje zrozumiteľným spôsobom v prehľadnom vzťahu. A autor k nej pridá kúsok svojho subjektívna. Inak zostaneme len púhymi dokumentaristami reality.

.moje práce sú takmer úplne zbavené ľudí. Ľudí jednoducho nefotím. V hľadáčiku nachádzam azyl, meditujem v ňom, odpájam sa od bežného času a sveta, taká trošku zenová činnosť, kúsok zenového bytia so sebou samým. Tie obrázky sú o pocitoch, nemajú kontext. A pocity bývajú často prchavé, takže ani ja po čase neprídem na to, prečo tá a tá fotka vôbec vznikla. A iný človek, keď vidí moje obrázky, vo väčšine prípadov netrpí tým istým pocitom ako ja, keď som stláčal spúšť. Moja fotka je pre neho zbytočná.

.na fotke sa musí niečo diať. Alebo musí byť súčasťou nejakej série, ktorá bude mať svoju vlastnú dynamiku. Vtedy získava svoj vlastný zmysel. Má príbeh, ktorý komunikuje jej dôvod a fotografov pocit zároveň. Môj pocit..a môj príbeh..

1 Trackback / Pingback

  1. .môj skrytý zen. – ..Svetlá Komora.SK..

Reagujte

Vaša mailová adresa nebude zverejnená.


*


Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.