.čo s farbami.?

.farby oživujú obraz. Prenesú kompozíciu z mŕtvych, nezaujímavých línií do živých a vzrušujúcich asociácií. No farby môžu obraz aj pokaziť. Čo o nich treba vedieť, aby sme vedeli vytvoriť atraktívne a výrazné kompozície?

.cvičenie oka v správnom vnímaní farieb nejaký čas trvá, ale vždy je užitočné a odrazí sa vo vyššej príťažlivosti vytvorených obrazov. Cvičenie sa vo farbách by sa vo svojich základoch malo opierať o niekoľko elementárnych spôsobov ich použitia.

.teória farieb je veľmi rozsiahlou oblasťou štúdia a pre začiatok úplne postačí pochopenie farebného kruhu, z ktorého sa dá jasne odvodiť ako ktoré farby v obraze fungujú a aká je ich vzájomná interakcia.

 

Analogické farby

.analogické farby sa v kruhu nachádzajú vedľa seba. Schéma analogických farieb môže pozostávať z rozpätia od dvoch vedľa seba ležiacich odtieňov až po polovicu kruhu. Napríklad modrá a zelená obvykle vytvárajú upokojujúcu a harmonickú kombináciu.

Doplňujúce sa farby

.doplňujúce sa farby ležia oproti sebe naprieč kruhom. Modrá a žltá alebo zelená s oranžovou sú odtiene, ktoré sa vzájomne vhodne dopĺňajú a vytvárajú vysokokontrastné a živé kombinácie, predovšetkým pri zvýšenej farebnej saturácii.

Delené doplňujúce sa farby

.túto schému tvoria odtiene, ktoré ležia oproti sebe naprieč kruhom a jeden z nich je doplnený svojou analogickou farbou. Táto kombinácia je veľmi účinná pri zmierňovaní vysokého kontrastu kombinácie doplňujúcich sa farieb.

Triádické farby

.triádickú schému tvoria tri odtiene, ktoré sú vzájomne rovnako vzdialené vo farebnom kruhu. Jej účinok je veľmi podobný schéme delených doplňujúcich sa farieb.

Kvadratické farby

.kvadratické usporiadanie je kombináciou dvoch schém doplňujúcich sa farieb. Môže byť tiež nazvané dvojitou doplňujúcou sa schémou.

.samozrejme existuje množstvo ďalších možných farebných schém. Navyše pri mnohých fotografovaných scénach je ťažké nakombinovať farby presne podľa autorových predstáv. Pri krajinárskej fotografii je to takmer nemožné, jednoduchšie to majú portrétisti alebo fotografi venujúci sa makrofotografii.

.použitie najvhodnejších farieb by však nemalo byť o prísnom sledovaní pravidiel farebného kruhu, skôr o uvedomení si použitia tej či onej farby v obraze a ich výslednom účinku.

.a ako je možné pracovať s farbou pri fotografovaní?

  1. Polarizačný filter – ak sa použije vo vhodnom uhle voči slnku, je skvelý pri zvýraznení farieb, oživí modrú oblohu, potlačí odlesky od nekovových predmetov a vysaturuje pleťovku
  2. Správna expozícia – fotoaparáty majú tendenciu mierne preexponovávať zábery, preto mnohokrát stačí trošku podexponovať záber a farby na ňom sa odmenia svojou plnosťou a živosťou.
  3. Pracovať so správnym svetlom – určite každý poznáme rozdiel vo farebnosti a plastickosti obrazu snímaného pri mäkšom šikmom popoludňajšom svetle a pri ostrom kolmom poludňajšom svetle.
  4. Vždy strážiť popredie aj pozadie – zladiť farebnosť podľa účinku, ktorý má obraz vyvolať. Popredie a pozadie majú vždy tvoriť kompaktný celok, no zároveň by pozadie nemalo odvádzať pozornosť od hlavného plánu / objektu / popredia.
  5. Fotiť RAW – v post-procese sa ponúkajú veľmi flexibilné možnosti práce s farebnosťou

.kombinácia základných znalostí teórie a jej porovnávania a použitia v praxi po krátkom čase dá pocítiť, ktoré farby ako spolu fungujú a oko bude v sekunde schopné odhadnúť tú najsprávnejšiu farebnú kombináciu spracovania scény.

Váš komentár

Reagujte

Vaša mailová adresa nebude zverejnená.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.